Serial SKAM - czy warto go oglądać?

8:43 PM


Nadszedł czas na kolejną serialową notkę, szczerze mówiąc nie spodziewałam się że nastąpi to tak szybko. Dziś chcę opowiedzieć Wam trochę o norweskim serialu Skam, o którym ostatnio jest bardzo głośno. Pewnie wielu z Was zastanawia się czy hype na ten serial nie jest przesadzony, a może jednak na niego zasługuje?



O Skam dowiedziałam się przez przypadek oglądając snapa Armii Jemerced. Serial ten mnie zaintrygował, lecz nie spowiewałam się szału. Myślałam, że będzie to gniot typu Szkoła TVN'u tylko w wersji norweskiej. Mimo wszystko moja ciekawość zwyciężyła (jak widać to nie zawsze pierwszy stopień do piekła) i obejrzałam pierwszy odcinek, a potem drugi, trzeci, dziesiąty, dwunasty.. I nagle wszystko stało się jasne, zrozumiałam czemu wszyscy są nim zachwyceni!


Otóż Skam opowiada o życiu nastolatków lecz od wszystkich dotychczasowych seriali wyróżnia go to, iż opowiada to w nienachalny i realistyczny sposób. Mamy wrażenie, że jesteśmy świadkami wszystkich zdarzeń i przeżywamy wszystko razem z bohaterami serialu. Każdy sezon poświęcony jest innej osobie uczęszczającej do Hartvig Nissen skole (liceum w Oslo). Istnieje również strona, na której możemy przeczytać sms'y bohaterów nieopublikowane w serialu oraz śledzić ich profile na instagramie, na których dodają zdjęcia ze szkoły, imprez w tym samym czasie który widnieje w serialu.


Ogromną zaletą Skamu, której być może nie dostrzegają wszyscy widzowie są niesamowite zdjęcia. Każdy estetyk z pewnością się nimi zachwyci! Widać, że twórcy serialu dbają o każdy szczegół. W Skamie często panuje cisza lub kadr samych budynków, co może irytować poniektórych widzów. Cisza ta nadaje wszystkiemu niesamowitej autentyczności, dzięki niej możemy utożsamić się z wydarzeniami. Bo w naszym życiu też czasem milczymy - gdy czujemy się bezsilni lub gdy jesteśmy zamyśleni.


Muzyka towarzyszy nam każdego dnia. W Skamie jest ona niesamowicie dobrana. Możemy usłyszeć tam Die Antwoord, The Weekend, a nawet Lanę Del Rey. Jest skierowana typowo do nastolatków i uzupełnia cały serial. Ja zawsze zwracam uwagę na takie detale.


Jeszcze nie zachęciłam Was do Skamu? 


Bycie nastolatkiem bywa trudne, to czas gdy odkrywamy kim tak na prawdę jesteśmy, to czas zmian, trudnych pytań i odpowiedzi. Skam porusza wiele wątków takich jak przyjaźń, lojanosć, homoseksualizm, miłość. Mówi o inności w niesamowity sposób i zdecydowanie uczy tolerancji. Ludzie często odrzucają osoby, które wyróżniają się pod względem, wiary, orientacji, ubioru, a nawet stylu bycia. Myślę, że warto dać jemu szansę i zarazem dać szansę samemu sobie na zrozumienie innych.


W Skamie bohaterami są nastolatkowie, dorośli pojawiają się jedynie epizodycznie. Dzięki temu młodzi ludzie sami rozwiązują swoje problemy na naszych oczach.


Życie w Norwegii zdecydowanie różni się od życia w Polsce. Nastolatkowie czasem wyprowadzają się z domu już w liceum. Ciekawym wątkiem jest Russ - jest to czas, a dokładnie 3 tygodnie w ostatniej klasie liceum, gdzie licealiści chodzą na imprezy, wypełniają różne zadania i uczestniczą w paradzie. Mają specjalne czerwone ubrania, które wybierają i personalizują sami.


Skam uczy nas również jak być dobrym przyjacielem i jaką wartość ma prawdziwa przyjaźń. Mimo wielu różnic i odmiennych poglądów prawdziwi przyjaciele się wspierają. Wielu rzeczy możemy nauczyć się od Sany, która jest bardzo tajemniczą i niesamowicie inteligentną osobą - jeszcze Was zaskoczy!


Oglądaliście Skam lub zamierzacie? Jaka jest Wasza opinia na jego temat?

You Might Also Like

53 komentarze

  1. Co do Russ, to podobno często przez te trzy tygodnie nie przebierają się i nie myją hahah.
    A wracając do serialu, słyszałam o nim, i mam w planach oglądnąć, dobrze ,że zrobiłas o tym notkę, bo jeszcze bardziej mnie zachęciłaś. Na zdjęciach wygląda super, i powiem Ci ,że z tego co widzę to ubiór mają identyczny jak nastolatkowie, których widziałam w Norwegii. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha nie wierzę, przez ten serial trochę żałuję, że nie byłam licealistką w Norwegii.. Zdecydowanie polecam i czekam na Twoją opinię ;*

      Usuń
  2. Oglądałaś z polskimi napisami?

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie kończę The Affair ostatni sezon, czekam na jeszcze jeden odcinek i z chęcią wezmę się za coś nowego. Dzięki za polecenie! :)
    Pozdrowionka! :) Megly (megly.pl)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz słyszę o tym serialu. Raczej nie znajdę na niego czasu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaczęłam oglądać i naprawdę mnie wciągnął ❤
    Zapraszam thecloudybrunette.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. W jakim języku jest ten serial?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po norwesku, jednak można oglądać go z polskimi napisami

      Usuń
  7. Great post

    http://www.styleofzion.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie oglądałam tego filmu im prawdę mówiąc dowiedziałam się o nim z Twojego bloga. Przyglądając się zdjeciom przeszukałam listę programów i nawet nie mam tego programu na którym leci ten film.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serial jest na NRK dostępnej tylko w Norwegii

      Usuń
  9. Nigdy o nim nie słyszałam, ale właśnie szukałam jakiegoś dobrego serialu na zimowe wieczory! :) Chętnie się za niego wezmę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lovely post dear! Have a great weekend! xx

    OdpowiedzUsuń
  11. Również słyszalam.Głosno o nim teraz.

    OdpowiedzUsuń
  12. I hear about this serial but I dont see it. It looks ineresting
    http://lifeinpicturesbylu.blogspot.sk/2017/01/the-balm-nude-tude-paletka-recenzia.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Norwegia to bardzo specyficzny kraj, są mniej zepsuci przez "zachód" ;) ostatnio Norwegia jest bardzo modna, warto, chociażby przez taki serial, czegoś więcej się dowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pierwszy raz słyszę o tym serialu. Koniecznie muszę nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiem czy nie jestem już trochę za stara na taki serial, ale z ciekawości dam mu szansę, może pozytywnie mnie zaskoczy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znam, ale może okazać się naprawdę dobry.

    OdpowiedzUsuń
  17. Obejrzę pierwszy odcinek dzisiaj i zobaczę czy mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie oglądałam go i nawet nie znalazłam wcześniej. Jak uda mi się wygospodarować trochę więcej czasu to obejrzę może przypadnie mi do gustu ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Do tej pory nie znałam tego serialu ;)
    http://xthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znam :) Kiedyś w podobnym klimacie oglądałam "Kumpli". Myślę, że ten mógłby mi sie spodobać

    OdpowiedzUsuń
  21. Ogladnęliśmy właśnie z Kondziem pierwszy sezon, jestem zachwycona!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałam że Ci się spodoba, ostrzegam bo kolejne sezony są jeszcze lepsze :D

      Usuń
  22. Nie słyszałam o tym serialu wcześniej i brzmi całkiem ciekawie. Może kiedyś przekopię się przez listę seriali, które warto obejrzeć i się na ten skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. oglądam mnóstwo seriali, ale o tym nie słyszałam. Jednak zainteresowałas mnie i z chęcią obejrze :)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  24. Serial ten obejrzałam cały :) Bardzo wciągający i bardzo, bardzo mi się podobał. Z niecierpliwością czekam na czwarty sezon ^^

    OdpowiedzUsuń
  25. Niedawno usłyszałam o tym serialu, ale nie byłam do końca przekonana, czy zacząć go oglądać. Po przeczytaniu tego, co tutaj napisałaś myślę, że naprawdę warto! Czuję, że mi się spodoba ☺ Dzięki za ten post XOXO

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie słyszałam o tym serialu.. Wszystko, co uczy tolerancji powinno być w dzisiejszych czasach pokazywane ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Także zwracam uwagę na muzykę w serialu, często to dzięki niej wciągam się w oglądanie. Mam teraz trochę wolnego, może zainteresuję się tym serialem. Zdjęcia naprawdę są niesamowite :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie słyszałam jeszcze o tym serialu, ale w wolnym czasie obejrze :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak znajdę chwilę to też oglądnę skusiłaś mnie :]
    Mogłam bym prosić o poklikanie TUTAJ :] :] Z góry dziękuję :]

    OdpowiedzUsuń
  30. Wszyscy ostatnio mi to polecają ;)

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie oglądałam i jakoś nadal nie mogę się zmobilizować do oglądania SKAMU.
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  32. no proszę, jeszcze o nim nie słyszałam, ale na pewno w wolnej chwili do niego wrócę :)

    http://nicoolsblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  33. mam zamiar obejrzec ten serial :) wydaje mi się że to będzie coś w stylu skinsów brytyjskich, który był bardzo popularny wśród nastolatków jak byłam mlodsza :D

    http://dalenadaily.com

    OdpowiedzUsuń
  34. Aż wstyd się przyznac, ale nie znam ;(

    OdpowiedzUsuń
  35. Pierwszy raz słyszę o Skam, trochę przypomina mi z fabuły Skins ;) I zachęciłaś do obejrzenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Mimo, że niestety nie jestem już nastolatką, to bardzo lubię takie seriale i jak tylko znajdę chwilę (podczas prasowania, sprzątania, gotowania lub ćwiczeń) to na pewno obejrzę ten serial. Zaciekawiłaś mnie pięknymi zdjęciami i muzyką :)
    Pozdrawiam!
    www.evelinebison.pl

    OdpowiedzUsuń
  37. Kocham seriale! Znajdę go na filiser? Chętnie obejrzę. U mnie też czasem pojawiają się notki serialowe. Bardzo dobrze napisany post. Pozdrawiam :)
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety jest tylko na cda, dziękuję za miłe słowa :*

      Usuń
  38. Nie słyszałam o tym serialu, ale pierwsze moje skojarzenie to Skins!

    OdpowiedzUsuń
  39. Love! Great post dear.

    ** Join Love, Beauty Bloggers on facebook. A place for beauty and fashion bloggers from all over the world to promote their latest posts!


    BEAUTYEDITER.COM

    OdpowiedzUsuń
  40. Chyba nawet nigdy nie słyszałam o tym serialu.

    OdpowiedzUsuń
  41. Very interesting post) Thanks a lot)
    http://beyoutiful.com.ua

    OdpowiedzUsuń

Like me on Facebook